PENGENALAN
Pada dasarnya undang-undang jenayah Islam di Malaysia hanya
meliputi ruanglingkup takzir. Hingga kini tiada sebarang undang-undang khas
hudud mahupun qisas dilaksanakan walaupun terdapat usaha-usaha untuk
melaksanakanya di Kelantan dan Terengganu satu ketika dulu. Malahan bidang
kuasa jenayah mahkamah syariah juga amatlah terhad jika dibandingkan dengan
Mahkamah Sivil.
Sebelum adanya
enakmen jenayah syariah negeri-negeri, undang-undang berkaitan dengan jenayah
syariah kebanyakannya diperuntukan di bawah enakmen pentadbiran undang-undang
Islam negeri-negeri. Dari aspek bidangkuasa jenayah, hukum maksimun yang diperuntukan
di dalam enakmen-enakmen sebelum tahun 1965 hanya merangkumi denda sebanyak
lima ribu atau penjara selama tempoh tidak melebihi 4 tahun atau kedua-duanya
sekali. Had hukuman maksimum ini telah ditingkatkan pada tahun 1965 dengan
denda seribu atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.
Pindaan pada Akta
Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) telah dibuat pada tahun 1984 dan setelah
itu hukuman maksimum yang boleh dijatuhkan oleh mahkamah syariah ialah denda
lima ribu atau penjara tiga tahun atau enam kali sebatan atau kombinasi
mana-mana hukuman. Dengan itu, kebanyakan negeri telah memperkenalkan enakmen
kesalahan jenayah syariah masing-masing.
Pada tahun 1988
telah berlaku perpindaan di dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu artikel 121
(1A) yang telah membawa kepada penambahaan kewibawaan Mahkamah Syariah.
Mahkamah Syariah telah diberi kuasa ekslusif yang mana bidang kuasa Mahkamah
Syariah tidak boleh dicampuri oleh Mahkamah Sivil.[1]
Dari era sebelum
merdeka hingga hari ini, kita telah menyaksikan beberapa pembaharuan dan
perkembangan terhadap ruangkingkup undang-undang jenayah Islam di Malaysia.
Secara umumnya undang-undang jenayah syariah ini boleh diklasifikasikan kepada
beberapa jenis kesalahan. Kesalahan-kesalahan ini dapat dibahagiakan kepada
kesalahan berhubung dengan seksual, minuman keras, akidah, kesusilaan, judi,
rukun Islam, kesucian agama Islam dan institusinya, dan juga
kesalahan-kesalahan lain.[2]
UNDANG-UNDANG
DALAM JENAYAH ISLAM
Jenayah dalam bahasa Arab disebut dengan perkataan al-Jinayah
atau al-Jarimah. Perkataan al-Jinayah ditakrifkan sebagai segala
bentuk tindakan yang dilarang dan merosakan samada tindakan itu ke atas badan,
harta atau sebagainya. Al-Mawardi mentakrifkan jenayah sebagai segala
bentuk kesalahan menurut Syariah yang boleh dihukum berdasarkan hukum Allah
samada ia adalah qisas, hudud atau ta’zir. Takrif ini cuba membezakan kesalahan
yang boleh dihukum dengan kesalahan yang tidak boleh dihukum oleh pemerintah.
Ini menjadikan skop jenayah adalah besar kerana semua kesalahan yang boleh
dihukum oleh pemerintah menurut syara’ dianggap sebagai jenayah.
Islam menganggap jenayah satu kesalahan yang mesti dihukum kerana
ia melanggar hak Allah dan hak manusia atau makhluk lain. Islam memandang
tinggi kemulian agama, nyawa, akal, harta dan maruah. Pencabulan kepada lima
perkara ini adalah jenayah yang perlu dihukum. Untuk mejadikan sesuatu tindakan
itu dianggap jenayah, ia perlu memenuhi elemen-elemen berikut yang ditetapkan.
Elemen-elemen yang telah tertulis ialah elemen perundangan ialaitu
peruntukan yang jelas melarang tindakan jenayah itu dan menjadikanya sebagai
kesalahan yang boleh dihukum. Selain itu elemen tindakan iaitu melakukan
tindakan yang menjadi kesalahan itu, manakala elemen kelayakan iaitu melihat
kepada umur, keupayaan dan tanggungan penjenayah berkenaan.[3]
Undang-undang Islam membahagikan jenayah kepada tiga pembahagian
utama berasaskan kepada hukuman yang dikuatkuasakan iaitu qisas dan diyat
merupakan hukuman berkaitan dengan hak individu mangsa atau walinya. Umpamanya
setelah hakim mendapati seseorang itu bersalah kerana membunuh, wali mereka
boleh meilih samada untuk meneruskan hukuman qisas atau menggantikannya dengan
diyat atau memaafkan. Kemudian hukuman hudud iaitu hukuman yang berkaitan
dengan hak Allah yang ditetapkan dengan jelas di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.
Hudud melibatkan kesalahan zina, qazaf,mencuri, hirabah, minum arak dan murtad.
Hukuman hudud ini kekal dan tidak boleh diubah sehingga hari kiamat. Dan akhir
sekali ialah hukuman ta’zir iaitu hukuman selain dari hudud dan qisas. Hukuman
bagi kesalahan dibawah ta’zir ini ditentukan oleh pemerintah atau hakim sesuai
dengan suasana, penjenayah, kesalahan dan faktor lain.[4]
DEFINISI
PELACURAN
Pelacuran adalah antara profesion yang tertua didunia. Dengan tanpa
kita sedari sendikit pelacuran ini telah melebarkan di Negara kita ini dengan
selarinya perkembangan spa-spa eksekutif, pusat pelacuran atau rumah-rumah urut
yang menyediakan khidmat seks ini. Tempat-tempat ini menjadi kunjungan lelaki
hidung belang bagi melampiaskan nafsu mereka dengan bayaran-bayaran tertentu
mengikut tempoh masa tertentu.[5]
Pelacur diambil dari kata dasarnya lacur yang membawa maksud buruk
laku, sundal (perempuan) melacur melakukan persetubuhan secara haram dengan
tujuan mencari wang, manakala pelacur ialah perempuan jalang, dan pelacuran
pula membawa maksud perihal (perbuatan) melacurkan diri atau menjual diri,
segala makna yang dirikan diambil dari kamus dewan bahasa dan pustaka edisi
keempat.[6]
Selain daripada itu, pelacuran berasal dari bahasa Latin iaitu pro-stituere
atau pro-stauree yang bererti membiarkan diri berbuat zina, melakukan
persundalan dan percabulan. Maksud lainnya pula, pelacuran adalah penjualan
khidmat seksual, seperti seks oral atau hubungan seks, dan biasanya dilakukan
kerana wang, namun kadang-kadang juga dadah, barang kemas ataupun hartanah.
Seseorang yang melacurkan diri disebut sebagai pelacur dan ia merupakan seorang
perempuan.[7]
Tambahan pula, mengikut bahasa dari segi undang-undang akta 599,
akta kesalahan jenayah syariah (wilayah-wilayah persekutuan) 1997 bahagian IV
(kesalahan yang berhubung dengan kesusilaan) seksyen 21, kesalahan pelacuran
bermakna mana-mana individu yang melacurkan dirinya ataupun melacurkan atau
membenarkan atau menyebabkan anak-anak atau isterinya ataupun kanak-kanak dalam
jagaannya. Mana-mana orang yang terbukti melacurkan diri akan di denda tidak
melebihi lima ribu atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau disebat
tidak melebihi enam sebatan ataupun kombinasi.[8]
PELACURAN MENURUT
HUKUM ISLAM
Pelacuran
adalah mempergunakan anggota badan sendiri sebagai alat pemuas seksual untuk
orang lain bagi mencapai keuntungannya. Berbeza dengan penzinaan yang mana
ertinya berhubungan seksual yang dilakukan atas dasar suka sama suka.
Sumber-sumber
primer fiqh, seperti Al-Quran dan Hadis, difahami tidak banyak mengungkapkan
penyebutan secara langsung. Sekalipun sebenarnya ada ayat yang sudah mengarah
pada pelarangan ‘tindak pemaksaan’ dalam persoalanan seksual, sekalipun
memberikan perlindungan terhadap korban kekeerasan seksual.[9]
Allah S.W.T
berfirman dalam Al-Quran pada ayat 24 Surah An-Nisa:
Maksudny: “Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan)
perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki.
(Haramnya Segala Yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang
diwajibkan) atas kamu. dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan
yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri). Dengan harta
kamu secara bernikah, bukan secara berzina. kemudian mana-mana perempuan yang
kamu nikmati percampuran dengannya (setelah ia menjadi isteri kamu), maka berikanlah
kepada mereka maskahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang
diwajibkan oleh Allah). dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan
yang telah dicapai bersama oleh kamu (suami isteri), sesudah ditetapkan
maskahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya). Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”
(Surah An-Nisa’ : 24)[10]
Ayat
ini setidaknya mengisyaratkan kepada dua hal; yang pertama upaya untuk melarang
segala bentuk pemaksaan dan eksploitasi sekssual, kedua dukungan dan dampingan
terhadap mangsa eksploistasi seksual agar boleh kembali menjadi aman dan
percaya diri. Penzinaan dan perkosaan Islam dalam berbagai ayat Al-Quran
mahupun hadis melarang penzinaan. BAhkan keimanan orang yang berzina itu
dicabut dari dadanya. Seperti yang dinyatakan oleh Nabi S.A.W didalam hadis
yang diriwayatkan oleh Abdullah bin ‘Abbas ra.[11]
Ertinya:
“Seseorang yang penzina, ketika ia berzina, bukanlah orang yang mu’min”.
(Hadis Riwayat Imam Bukhari dan
Muslim)[12]
Penzinaan adalah perbuatan hubungan kelamin yang dilakukan di luar
perkahwinan yang sah. Unsur utama dalam perbincangan zina adalah perbuatan
jima’ diluar pernikahan. Penzinaan mungkin boleh dikatakan landasan awal bagi
hal perkosaan, tetapi tidak bagi perkosaan, ia tidak boleh menjadi sebab
penzinaan.
Tindakan perkosaan memiliki unsur tambahan dari sekadar hubungan
kelamin, iaitu pemaksaan dan kekerasan yang sering mengakibatkan trauma yang
berpanjangan bagi si mangsa. Masalah perkosaan pernah terjadi pada zaman Nabi
Muhammad S.A.W, seperti terungkap dalam hadis yang diriwayatkan Imam Turmizi
dan Abu Dawud dari sahabat Wail bin Hujr ra[13].
Ertinya : “Suatu hari perempuan pada zaman Nabi S.A.W yang
keluar rumah hendak melakukan solat di masjid. Di tengah perjalanan, ia
terjumpa seseorang lelaki yang mengodanya, dan memaksanya (dibawa ke suatu
tempat) untul berhubungan intim. Wanita tersebut menjerit dan setelah selesai
memperkosa, lelaki berkenaan lari. Kemudia lewat beberapa orang Muhajirin, ia
mnegarahkan “Lelaki it telah memperkosa saya”. Lalu mereka mengejar dan
menangkap lelaki tersebut yang diduga telah memperkosanya. Ketika dihadapkan
kepada perempuan tersebut, ia berkata “Ya ini orangnya”.
Mereka dihadapkan kepada Rasulullah S.A.W. Ketika hendak dihukum,
lelaki berkenaan berkata “ya rasulullah, saya yang melakukannya”. Rasulullah
berkata kepada perempuan tersebut “pergilah Allah telah mengampunkan kamu:.
Lalu kepada lelaki tersebut Nabi nyatakan suatu perkataan baik dan
memerintahkan “Rejamlah”. Kemudian berkata “Sesungguhnya ia telah bertaubat
yang kalau saja taubat itu dilakaukan seluruh pendudukan Madinah nescaya akan
diterima”.
(Riwayat Imam Turmizi dan Abu Dawud)[14]
Dalam riwayat Imam
Bukhari dari Malik dari Nafi’mawla Ibn ‘Umar ra berkata: “Bahawa Shafiyyah
bin Abu Ubaid mengkhabarkan; “Bahawa seorang budak lelaki berjumpa dengan
seorang budak perempuan dan memaksanya berhubungan intim, maka Khalifah ‘Umar
menghukumnya dengan cembilan, dan tidak menghukum si perempuan”.
(Riwayat
Imam Bukhari)[15]
DALIL-DALIL
BERKAITAN DENGAN PELACURAN
Saat ini kita hidup dalam zaman yang amat terbuka. Bahkan kerana
terlalu terbukanya pergaulan dalam masyarakat, nilai-nilai agama pun mulai
ditinggalkan. Lihat sahaja sekarang dengan mudah kita dapat menemukan berbagai
kemaksiatan di sekitar kita. Bahkan hal-hal yang menjurus pada perbuatan zina terpampang
di sekitar kita.
Masyarat seakan-akan berlumba dalam hal ini. Begitu banyak
wanita-wanita yang mempertontonkan kemolekan tubuhnya secara bebas, hubungan
dengan lawan jenis melewati batas, dan banyak lagi hal-hal yang membuat
perzinaan seakan-akan menjadi seseuatu yang wajar sahaja. Ditambah lagi dengan
lemahnya iman dan ilmu agama yang dimilik, sehingga membuat perzinaan semakin
bermaharajalela.[16]
Padahal, jelas-jelas Islam telah melarang kita untuk melakukan
perbuatan zina. Jangankan melakukan, mendekatinya sahaja sudah tidak boleh.
Tentunya perintah untuk tidak mendekati dan melakukan kesalahan ini bukan lah
tanpa sebab. Perbuatan ini merupakan perbuatan yang keji, yang dapat
mendatangkan kemudharatan bukan hanya kepada pelakunya, namun juga kepada orang
lain.
Banyak sekali dalil-dalil dari Al-Quran mahupun Hadis yang menyebut
tentang larangan perbuat ini. Antaranya ialah:[17]
DALIL MENURUT
AL-QURAN
Firman Allah S.W.T dalam surah
Al-Israa’ ayat 32
Maksudnya:
“Dan janganlah kamu menghampiri zina, Sesungguhnya zina itu adalah satu
perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”.
(Surah Al-Israa’ :32)[18]
Dalam hal ini sangat ditegaskan bahawa kita dilarang mendekati zina
apatah lagi melakukannya, kerana zina itu merupakan perbuatan yang tidak baik
dan merupakan jalan yang buruk. Dan hukuman yang setimpal keatas orang yang
melakukannya.[19]
Firman
Allah S.W.T didalam surah An-Nur ayat 2:
Maksudnya: “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina,
hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat, dan
janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya Dalam
menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari
akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka
itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.”
(Surah
An-Nur :2)[20]
Jelas menunjukan setiap orang-orang lelaki dan perempuan yang
melakukan penzinaan maka akan diazab di neraka nanti, hal ini seperti tercantum
pada ayat yang menjelaskan hukuman terhadap mereka yang melakukan penzinaan.
Sesungguhnya perbuatan ziana ini sangat tidak disukai oleh Allah S.W.T dan
Allah S.W.T telah menyiapkan siksaan terhadap mereka diakhirat kelak.[21]
DALIL
MENURUT HADIS
Selain dalil menurut Al-Quran, terdapat juga beberapa hadis yang
berkait dengan pelacuran. Dalam riwayat Bukhari dari Abu Hurairah ra :
Maksudnya: “Seorang wanita pelacur diampuni. Dia melintas seekor
anjing dibibir perigi yang sedang menjelirkan lidahnya. Nabi S.A.W bersabda,
“Ia hamper mati kerana haus. Lalu wanita itu menanggalkan kasutnya dan mengikat
dengan tudungnya dan menimba air dengannya untuk anjing itu. Dia diampuni kerananya”.
(Riwayat Bukhari)[22]
Hadis tentang wanita pelacur yang diampuni kerana memberi minum
anjing diriwayatkan dalam Kitab Bad’il Khalqi, bab jika lalat jatuh ke
bejana salah seorang dari kalian, 6/359 no.3321. Adapun wanita yang memberi
minum anjing, lalu dosanya diampuni, dia adalah salah seorang pelacur Bani
Israil yang melacur sebagai kerjaya dan sumber pendapat. Wanita ini diampuni
dosanya oleh Allah kerana sikap belas kasihanya itu.[23]
HUKUMAN YANG DITETAPKAN KEATAS PELACUR
Kegiatan pelacuran memang sukar dihapuskan dengan alasan selagi ada
pelanggan. Begitu juga sebaliknya, jika ada orang yang mahu menjadi pelacur.
Namun, masih ada penyelesaian yang boleh dilakukan untuk membanteras kegiatan
itu yang turut membabitkan kanak-kanak. Ia seperti saranan Suruhanjaya Hak
Asasi Manusia dalam Laporan Perdagangan Wanita dan Kanak-kanak supaya
pelangganyang mendapat perkhidmatan pelacur dihukum.
Laporan Perdagangan Wanita dan Kanak-kanak yang dilancarkan
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), baru-baru ini, turut membangkitkan isu
menarik yang perlu diberi perhatian sewajarnya iaitu menghukum pelanggan yang
mendapatkan perkhidmatan pelacur. Menurut Suhakam, pada masa ini, tiada
undang-undang yang menetapkan hukuman terhadap mereka yang menerima
perkhidmatan daripada pelacur. Hal itu, dibangkitkan apabila polis menemui 19
wanita China pada 24 Februari 2004, ada 261 lelaki atau pelanggan di premis
hinuran itu. Bagaimanapun, tidak seorang daripada mereka didakwa atau ditahan
kerana mendapatkan perkhidmatan daripada wanita yang ditahan itu.
Selain gesaan Suhakam agar kerajaan menggubal Enakmen
Antiperdagangan Manusia bagi membela mangsa jenayah perdagangan wanita dan
kanak-kanak, ia turut membangkitkan persoalan kenapa tiada undang-undang yang
menghukum pelanggan kepada pelacur. Tetapi tiada penguatkuasaan menyebabkan
mereka yang sepatutnya dihukum atas perbuatan jenayah yang dilakukan terlepas
bebas begitu sahaja.[24]
Mengikut Seksyen 23 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah
Persekutuan 1997, sesiapa yang melakukan persetubuhan (zina) dengan perempuan
yang bukan isterinya yang sah, sabit kesalahan boleh didenda RM5,000 atau
penjara tiga tahun atau disebat tidak lebih enam sebatan.
Seksyen 24 akata yang sama pula menyatakan, sesiapa yang melakukan
perbuatan sebagai persediaan melakukan persetubuhan luar nikah boleh didenda
RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.
Pensyarah Kuliyyah Undang-undang, Ahmad Ibrahim Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Zulfakar Ramlee, berkata akta sedia ada
membolehkan mereka yang mendapat perkhidmatan atau terbabit dalam jenayah
pelacuran dihukum. Bagaimanapun, untuk mensabitkan pelanggan dengan kesalahan
zina agak sukar kerana mahkamah mengkehendaki empat saksi sebagai bukti atau
cara lain adalah melalui ikrar (pengakuan) pesalah sendiri.
Oleh itu, lelaki Islam yang ditahan atau ditangkap di premis
sememangnya diketahui ada menyediakan perkhidmatan seks boleh disabitkan
kesalahan mengikut Seksyen 24 akta berkenaan. Sukar untuk mensabitkan pelanggan
pelacur dengan kesalahan zina, tetapi mereka masih boleh didakwa kerana membuat
persediaan melakukan persetubuhan luar ikatan pernikahan yang sah. Melainkan
mereka boleh membuktikan bahawa mereka ke sana dengan sebab lain, sebagai
contoh untuk membaiki paip atau membuat pendawaian elektrik. Jika betul ke sana
untuk kerja dengan peralatan sekali, alasan itu, diambil kira.
Tetapi, jika sewaktu operasi terdapat pil Viagra atau kondom, jelas
buktinya. Jika anda berada di tempat pelacuran, tujuannya untuk apa, mesti
melakukan seks dengan pelacur, melainkan boleh buktikan sebaliknya.
Dr Zulfakar juga mengatakan bahawa, pesalah boleh didakwa mengikut
seksyen 35, sebagai pihak yang mendorong atau menggalakan maksiat dan boleh
didenda hingga RM5,000 atau penjara atau kedua-duanya. Tanpa ada pelanggan,
seseorang itu tidak menggalakkan kegiatan maksiat, sebaliknya apabila mereka
pergi melanggan, mereka adalah dalang kepada jenayah zina dan patut dihukum.[25]
Selain pelanggan, lelaki dan wanita Islam yang menjadi orang tengah
(bapa atau ibu ayam) boleh didakwa mengikut Seksyen 22 Akta Jenayah Syariah
Wilayah Persekutuan 1997. Jika sabit kesalahan, mereka yang bertindak sebagai
muncikari boleh didenda RM5,000 atau penjara tiga tahun atau enam sebatan atau
gabungan mana-mana hukuman.
Ibu atau bapa ayam yang bukan Islam juga boleh didakwa atas
kesalahan sama mengikut Seksyen 372, 372A, 372B, Kunun Kuseksaan, manakala tuan
punya premis dijadikan tempat pelacuran boleh dihukum mengikut Seksyen 373 akta
yang sama.[26]
Perbuatan-perbuatan ini selain salah disisi moral, adat serta budaya
timur ianya secara jelas berlawanan dengan kehendak agama kerana ianya
mengundang kepada perzinaan. Perzinaan adalah sesuatu yang jelas diharamkan
oleh agama kita dan jelas ianya banyak mengundang kepada penyakit-penyakit
berjangkit seperti berjangkit seperti siflis malahan lebih buruk kepada
menularnya penyakit AIDS. Selain itu juga perbuatan perzinaan ini juga salah
dari segi undang-undang di Negara kita.[27]
Tidak susah untuk membanteras jenayah pelacuran yang mendorong
kepada berlakunya kes penyeludupan wanita dan kanak-kanak warga asing kerana
peruntukan jelas dari segi undang-undang sudah ada. Apa yang menjadi persoalan
kenapa undang-undang tidak dikuatkuasakan sebagai bukti bahawa kita
bersungguh-sungguh ingin menghapuskan pelacuran dan menyelamatkan wanita yang
terjebak dalam dunia keji itu. Tidak banyak serbuan dibuat di tempat yang
dilabel sebagai sarang pelacuran. Yang ditangkap kerana kesalahan kurung orang
dijadikan hamba seks, bukan buru pelacur sekiranya pesalah ditangkap.Hal ini tidak
seharusnya berlaku, pihak penguatkuasaan perlu cari penzina dan mendapatkan
maklumat serta pergi ke tempat yang sudah dikenal pasti. [28]
Sekiranya polis membuat serbuan dan terjumpa kes membabitkan
kesalahan syariah, pihak polis boleh memananggil orang Jabatan Agama Islam
untuk tindakan lanjut dan menunjukan kesungguhan kita membanteras perzinaan.
Sekiranya sewaktu serbuan untuk penyeludupan wanita dijalankan, terdapat pesalah lelaki, pihak
yang bertanggung jawab tidak boleh memejamkan mata melepaskan pesalah terbabit
kerana pesalah lelaki tersebut juga kerana peruntukan jeals dari segi
undang-undang sudah sedia ada.[29]
Bagi mereka yang terlibat dengan aktiviti ini tidak kira samada
golongan lelaki mahupun golongan wanita yang memberikan khidmat seks tersebut,
perbuatan-perbuatan ini adalah menjadi suatu kesalahan jenayah syariah di
Negara kita ini. Kesalahan-kesalahan ini melibatkan kesalahan moral dan
individu yang melakukan kesalahan ini apabila tertangkap mereka boleh didakwa.[30]
Justeru, Dr Zulfakar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Undang-undang
dan Pelaksanaan Syariah, Pertubuhan Jemaah Islam Malaysia (JIM), menggesa semua
pihak mengambil langkah proaktif terhadap usaha membanteras perzinaan yang makin
berleluasa. Masyarakat, perlu diberitahu bahawa perbuatan zina adalah punca
kepada masalah sosial seperti perceraian, keruntuhan institusi keluarga selain mendatangkan
penyakit berbahaya.
Islam mempunyai cara yang jelas untuk membanteras jenayah pada peringkat
awal sebelum ia merebak menjadi barah. Ia boleh dijayakan melalui penguatkuasaan
undang-undang yang ada. Cara Islam yang dilakukan bagi membanteras adalah
dengan menyuruh kita tutup pintu maksiat. Jika suami tidak pergi berjumpa
pelacur, isteri selamat, anak-anak juga tidak berhadapan dengan masalah ibu
bapa bertengkar atau bercerai-berai. Tetapi, jika kita tidak tutup pintu
maksiat, maka masalah lain akan timbul, penyakit berbahaya merebak dan kes
mahkamah kian meningkat. Jelaslah yang perlu dilakukan ialah menutup pintu
maksiat, semuanya selamat.[31]
HUKUM
MENGGUNAKAN HARTA HASIL DARI PELACURAN
Islam mengajarkan kepada kita agar memberikan hukuman kepada siapa
pun yang bersalah sesuai dengan kadar kesalahannya. Dalam hal peristiwa yang
termasuk dalam kategori proximate cause’ ‘penyebab dominan’. Maka tentu
hukuman atau yang bertanggungjawab atas akibat kerugian yang muncul adalah
dominan dalam penyebab terjadinya hal tersebut. Kerana itu, disini dituntut
keadilan dan kearifan dalam melihat duduk persoalan suatu peristiwa, harus bias
melihat secara jernih dan bersikap “tengah-tengah”, dan mampu melihat siapa
yang sebenarnya paling bertanggung jawab atas terjadinya musibah. Allah
berfirman[32]
Maksudnya: “Dan demikianlah (sebagaimana kami telah memimpin
kamu ke jalan yang lurus), kami jadikan kamu (Wahai umat Muhammad) satu umat
yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan
kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah
(Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu.”
(Surah al-Baqarah: 143)[33]
Maksudnya:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta
kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali
dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu,
dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa
Mengasihani kamu”.
(Surah an-Nisaa’: 29)[34]
Allah
juga berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 188:
Maksudnya: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang
lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan
harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau
mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu
mengetahui (salahnya).”
(Surah Al-Baqarah: 188)[35]
Dalam mentafsirkan ayat ini, Imam Qurtubi dalam Tafsir al-Qurthubi
(II/238) berkata. “Kihthab ayat ini mencakup semua umat Muhammad S.A.W.
Maksudnya jangan sebahagian dari kamu memakan harta sebahagain dari yang lain
tanpa hak. Termasuk kategori ayat ini ialah perjudian, penipuan, ghasab,
menolak hak, melakukan sesuatu yang tidak disenangi pemilik harta, atau
diharamkan syariah walaupun disenangi pemilik harta, seperti wang hasil
pelacuran, pemberian kepada dukun, hasil daro penjualan minuman keras dan
khinzir dan lain sebagainya. Tidak termasuk dalam hal ini, ketertipuan, di mana
penjual mengetahui hakikat barang yang dijual, kerana ketertipuan itu
seolah-olah pemberian.”[36]
Menjual sesuatu yang cara memperolehnya haram maka hukumnya adalah
haram. Syeikh al-Qardawi mengatakan bahawa apa pun kebiasaan yang berlaku, jika
membawa kepada perbuatan maksiat, maka dilarang dalam Islam. Atau ada sesuatu
yang bermanafaat bagi manusia tetapi sesuatu itu termasuk barang yang haram
atau kemaksiatan, maka membelinya atau memperdagangkannya jatuh hukum haram.
Contohnya menjual khinzir, minuman keras, patung salib, membuka karaoke,
atau menjual diri (pelacuran) dan sebagainya. Kerana memperdagangkan
barang-barang tersebut dapat menimbulkan perbuatan-perbuatan maksiat, dapat
membawa orang berbuat maksiat dan mempernudahkan juga mendekatkan manusia menjalankan
maksiat.
Kerana Rasulullah S.A.W bersabda ;[37]
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah mengharamkan
memperdagangan arak, bangkai, khinzir dan patung”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)[38]
GANGGUAN
SEKSUAL MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
Perbuatan mungkar dan maksiat adalah faktor perosak diri individu,
keluarga dan masyarakat. Ia boleh menjejaskan matlamat hidup manusia iaitu
untuk mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat. Hal ini berikutan seorang yang
melakukan perbuatan mungkar secara langsung meninggalkan ibadat dan ibadat
adalah tiang bagi memperoleh kejayaan. Manusia perlu menggunakan akal fikiran
yang dikurmiakan Allah bagi mencari cara hidup yang menepati ajaran Islam.
Al-Quran dan hadis sebagai sumber rujukan utama untuk tujuan itu.[39]
Isu-isu seksual
seperti zina pelacuran, berdua-duaan sesame muhrim serta bercumbuan tanpa
ikatan yang sah adalah kesalahan yang dipandang serius dalam Islam. Islam amat
menjaga perkara berkaitan seksual ini kerana ia memberi kesan kepada lima
tujuan utama hukum Islam iaitu, menjaga agama, nyawa serta maruah diri, harta
benda, akal, dan keturunan. Hukum Islam bertujuan memastikan umat Islam
mendapat perlindungan daripada bahaya maksiat ataupun jenayah dengan
menguatkuasakan undang-undang jenayah sesuai dengan kesalahan yang dilakukan.
Hukuman jenayah dalam Islam termasuklah hudud. qisas dan takzir. Tujuan utama
melaksanakan undang-undang jenayah Islam adalah kerana hukuman yang setimpal
akan dikenakan kepada pelaku jenayah. Pelaku jenayah itu juga akan mendapat
pengajaran melalui proses pemulihan dan bimbingan. Ia juga dapat memberitahu
orang ramai supaya beraspada dengan gejala jenayah dan menjauhinya. Kesan daripada
pelaksanaan hukuman ini adalah perbuatan jenayahdapat dihapuskan atau
dikurangkan dan ini membawa masyarakat berada dalam keadaan aman dan maju.[40]
Dalam
kitab Bidayah al-Mujtahid wa Nihayah al- Muqtasid, Ibnu Rusyd
menbahagikan jenayah kepada empat kategori. Yang pertama ialah jenayah ke atas
tubuh badan dan nyawa, yang kedua jenayah ke atas harta benda, yang ketiga
adalah jenayah keturunan dan yang ke empat ialah jenayah keatas maruah dan
kehormatan.
Bagi kesalahan
gangguan seksual, Islam melihat perbuatan itu mencemarkan maruah dan nama baik
Islam sebagai agama yang menjamin keselamatan, keharmonian dan keamanan
individu dan masyarakat. Ia seharusnya dikenakan hukuman takzir bagi menjaga
hak Allah untuk kepentingan awam serta hak individu. Hukuman takzir ditentukan
oleh pemerintah. Ia tidak ditetapakan dalam Al-Quran ataupun hadis tetapi
diputuskan oleh pemerintah. Ia dibuat dari masa ke semasa demi menegakkan
kesucian dan keadilan Islam. Ia juga dapat memenuhi tujuan pencegahan,
pengajaran dan penguatkuasaan perundanagn Islam.[41]
HIKMAH LARANGAN PELACURAN
Jelas berdasarkan pandangan agama. Hikmah, faedah dan kelebihan ke
atas pengharaman pelacuran ialah untuk mencegah berlakunya maksiat dan
penzinaan yang bukan sahaja mencemarkan agama tetapi kelurga, dan masyarakat
setempat. Sebagai upaya untuk menciptakan kehidupan rumah tangga yang harmonis.
Selain dapat memelihara kesucian jasmani dan rohani secara baik dan terhormat.
Dapat menjaga kesihatan jasmani dari berbagai penyakit yang membahayakan kehidupan.
Disamping dapat menciptakan generasi yang baik, bersih, dan suci lahir dan
batin. Juga yang paling utama dapat menjadikan kehidupan masyarakat terbebas
dari fitnah-fitnah, dan laknat Allah S.W.T.[42]
Sekain daripada
itu, terdapat juga beberapa manfaat menjauhi pergaulan bebas dan larangan
melakukan pelacuran. Antaranya ialah terhindar dari penyakit kelamin, yang mana
berlaku jika melakukan persetubuhan dengan lebih daripada seorang teman seks
ialah semasa melakukan persetubuhan mungkindijangkiti oleh penyakit yang
merebak dari seorang kepada seorang yang lain. Terhindar daripada penyakit AIDS
yang mana penyakit ini boleh membawa maut. AIDS ialah singkatan bagi Acquired
Immune Deficiency Syndrome ( Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit). Penyakit ini sangat
berbahaya ini disebabkan oleh sejenis virus. Virus berkenaan merosakan sel
darah putih (sel penolong T) yang melindungi seseorang daripada jangkitan.
Disamping itu manfaat yang
paling besar sekiranya menjauhi perbuatan seks bebas (pelacuran) ialah terhindar
daripada dosa, juga menjaga nama baik keluarga dan aib memalukan serta bersih
jiwa dan raga.[43]
KESIMPULAN
Undang-undang syariah Negara kita sudah memadai untuk mendakwa
individu-individu yang terlibat secara langsung dengan aktiviti-aktiviti yang
tidak bermoral ini. Sehinggakan Mahkamah Syariah boleh mengenakan hukuman
sebatan terhadap individu-individu yang terlibat dengan kesalahan persetubuhan
haram ini tanpa mengira individu tersebut lelaki mahupun perempuan selain
daripada hukuman denda serta penjara sebagai pengajaran.
Sewajarnya kita
sebagai umat Islam harus sensitive terhadap perkara yang berhubung dengan
sebarang aktivi yang melibatkan perzinaan ini. Ini adalah kerana isu seperti
jelas bahawa mereka ini sengaja melibatkan diri kepada perzinaan. Selain itu
juga sebagai umat Islam sewajarnya kita membendung sebarang bentuk aktiviti
melibatkan perzinaan ini yang semakin berleluasa dari hari kesehari dengan
membiarkan orang Islam terlibat secara langsung dengan aktiviti perzinaan ini.
Bagi yang terlibat secara langsung dengan aktiviti seperti ini
insaflah dan kembalilah kepada jalan yang benar jalan yang dirahmati oleh
Allah. Pintu taubat masih terbuka luas dan sewajarnya perkara-perkara seperti
ini dihindari kerana ianya tidak menguntungkan kerana kesedapan yang dinikmati
adalah sesaat tetapi penyesalannya adalah seumur hidup. Walaupun mungkin
seseorang itu boleh lepas daripada tindakan penguatkuasaan lepas daripada
tindakan penguatkuasaan undang-undang kerana aktiviti-aktiviti agak sukar dikesan
oleh pihak berkuatkuasa agama kerana mereka ini dilaporkan oleh media
menggunakan pelbagai taktik untuk mnegaburi pandangan mata orang ramai dengan
melakukan pelbagai jenis penyamaran yang memungkinkan kegiatan mereka ini tidak
dapat dihidu oleh orang sekeliling atau pihak berkuasa. Namun begitu ingatlah
bahawa Allah Maha Melihat dan Mengetahui perbuatan hamba-hambanya.
RUJUKAN
1.
Al-Quran,
Resm Uthmani
2.
Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, Ahmad Shamsul bin Abd Aziz, cetakan 2007,
Terbitan PTS.
3.
Gejala
Sosial Dalam Masyarakat Islam; Punca dan Penyelesaian, Ahmad Redzuan Mohd Yunus,
cetakan keempat 1999, Terbitan Seri Bumi.
4.
Ansuransi
Syariah (Life and General) Konsep dan Sistem Operasional, Ir. Muhammad Syakir
Sula, cetakan 2001, Terbitan Purnama Gemilang.
5.
Wanita
Status Sosial dan Undang-undang Islam, Prof Madya Datin Dr. Paizah Hj. Ismail,
cetakan pertama tahun 2014, Terbitan Telaga Biru.
6.
Syariah
dan Undang-undang Suatu Perbandingan, Zaini Nasohah, cetakan keempat 2005,
Terbitan HIjau Bumi.
7.
Hikmah
Menjauhi Seks Bebas, Amina Hj Noor, cetakan pertama 2001, Terbitan Darul
Nu’man.
8.
Falsafah
dan Prinsip Perundangan Islam, Mohd Azam Hamzah, Md Akhir bin Haji Yaacob,
cetakan 1989, Terbitan Universiti Kebangsaan Makaysia
9.
Kamus
Dewan, Edisi keempat, Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka
10.
Jurnal
Isu Undang-undang Jenayah Islam di Malaysia Dan Sejauh Manakah Perlaksanaannya,
Zulkifli Hasan
[1] Jurnal
Isu Undang-undang Jenayah Islam di Malaysia Dan Sejauh Manakah Perlaksanaannya
[2] Jurnal
Isu Undang-undang Jenayah Islam di Malaysia Dan Sejauh Manakah Perlaksanaannya
[3]
Syariah Dan Undang-undang Suatu Perbandingan, m/s 45
[4] Syariah
Dan Undang-undang Suatu Perbandingan, m/s 46
[5]
Undang-undang Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 65
[6]
Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, m/s 358
[7] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 65
[8]
Falsafah Dan Prinsip Perundangan Islam, m/s 98
[9]
Gejala Sosial Dalam Msyarakat Islam, Punca dan Penyelesaian, m/s 76
[10]
Surah An-Nisaa’, ayat 24
[11] Gejala
Sosial Dalam Masyarakat Islam, Punca dan Penyelesaian, m/s 77
[12]
Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim
[13] Gejala
Sosial Dalam Masyarakat Islam, Punca dan Penyelesaian, m/s 78
[14] Riwayat
Imam Turmizi dan Abu Dawud
[15] Riwayat
Imam Bukhari
[16]
Wanita, Status Sosial dan Undang-undang Islam, m/s 86
[17] Wanita,
Status Sosial dan Undang-undang Islam, m/s 86
[18]
Surah Al-Israa’, ayat32
[19] Wanita,
Status Sosial dan Undang-undang Islam, m/s 87
[20]
Surah An-Nur, ayat 2
[21] Wanita,
Status Sosial dan Undang-undang Islam, m/s 87
[22] Riwayat
Bukhari
[23] Wanita,
Status Sosial dan Undang-undang Islam, m/s 88
[24] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 70
[25] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 71
[26] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 72
[27]
Syariah dan Undang-undang Suatu Perbandingan,m/s 85
[28] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 73
[29] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 73
[30] Syariah
dan Undang-undang Suatu Perbandingan,m/s 85
[31] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 74
[32]
Ansuransi Syariah (Life and General), m/s 78
[33]Surah
al-Baqarah: 143
[34]
Surah an-Nisaa”, ayat 29
[35]
Surah Al-Baqarah: 188
[36] Ansuransi
Syariah (Life and General) Konsep dan Sistem Operasional, m/s 79
[37] Undang-undang Gangguan Seksual di Malaysia,
m/s 74
[38]
Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
[39] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 75
[40] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 75
[41] Undang-undang
Gangguan Seksual di Malaysia, m/s 76
[42]
Wanita Status Sosial dan undang-Undang Islam, m/s 116
[43]
Hikmah Menjauhi Seks Bebas, m/s 104
No comments:
Post a Comment